Zuivere Koffie

Zuivere koffie

Deze aflevering heet “Zuivere koffie”. We beginnen ons gesprek over reëel zijn. Arjan start met een anekdote over een restaurant, waarbij je reserveert voor 12 personen, maar waar je vervolgens met slechts 8 personen het restaurant bezoekt. Dit heeft directe betrekking op het reëel zijn met betrekking tot het uitbesteden van jouw productie. Wanneer je een fabrikant verteld dat je 300 producten gaat afnemen (om tot een zo goed mogelijke prijs te komen), maar je neemt er in werkelijkheid slechts 100 af op jaarbasis, schaadt dit je geloofwaardigheid enorm. Waarbij de gouden regel is, je kunt je productie beter ONDERschatten, dan OVERschatten.

Wees bescheiden, wees reëel, zeg wat je waar kunt maken en overdrijf niet. Het kost veel moeite om wantrouwen/geloofwaardigheidsschade om te draaien in Oost-Europa, zeker nadat je dit zelf hebt opgewekt door te overdrijven in jouw jaarafname. We staan toch nog wel enigszins bekend als praatjesmakers in Oost-Europa.


Liever luisteren? Hieronder de aflevering Zuivere Koffie op onze Podcast

Het verschil tussen doel en middel

De machine in Oost-Europa is veelal dezelfde machine als in Nederland. Daar komt bij dat de factor transport duurder is. Derhalve is het maximaliseren van toegevoegde waarde het belangrijkste, de winst wordt namelijk gecreëerd doormiddel van het uitbesteden van veel manuren, niet in het uitbesteden van veel machine uren.

Dit resulteert erin dat een bedrijf waarbij produceren het doel is (productiebedrijven), minder voordeel ervaren dan bedrijven waarbij productie slechts een middel is. Productiebedrijven gaan concurreren met machine uren (terwijl ze dezelfde/vergelijkbare machine(s) hebben), terwijl een OEM’er veel toegevoegde waarde heeft aan het product, veel manuren uitbesteedt en dus een grotere marge pakt op de productie.

Liever kijken? Hieronder de aflevering Zuivere Koffie op OutsourcingTV


Moet je direct het onderste uit de kan willen halen?

NEE.

Je moet de fabrikant in het buitenland ook de kans bieden om te leren (efficiënt) jouw product te produceren, hierin hebben wij een theorie: de leergeldmodule. Deze werkt als volgt:

Zorg dat je kunt motiveren wat jouw gewenste prijs is!

Je huidige productie kost €.1500,-

Je gewenste productiekosten zijn €.1000,-

Je produceert 100 producten op jaarbasis, je neemt deze af in 4 verschillende batches van 25

Leergeldmodule:

1e batch van 25 producten: €.1350,- (goedkoper als ooit in NL; vertrouwen geven aan fabrikant + ervaring opdoen om efficiënt(er) te produceren)

2e batch van 25 producten: €.1250,-

3e batch van 25 producten: €.1150,-

4e en laatste batch van 25 producten: €.1000,- (Gewenste prijs!)

Vertrouwen geven is vertrouwen krijgen. Zorg ervoor dat je altijd beide tevreden bent over de prijs; is een van de twee partijen niet tevreden, gaat de samenwerking niet werken op lange(re) termijn.


Over de schrijver
Reactie plaatsen