Drempelvrees

Drempelvrees

We beginnen de aflevering omtrent “Drempelvrees” met de aankondiging van een nieuwe locatie, namelijk ‘Connected Rooms’  in Gorinchem.

Het gaat vandaag over drempels die wij terug horen van (potentiële) klanten.


De belangrijkste drempels zijn:

Drempel 1: Copycat fear

Klanten zijn bang dat het product dat ze uitbesteden (het intellectueel eigendom) niet veilig is, de angst is tweezijdig, namelijk:

  1. De fabrikant gaat zelf het product produceren, maakt misbruik van het intellectueel eigendom voor eigen gewin;
  2. De concurrent van onze klant komt erachter waar onze klant het product laat produceren, de concurrent gaat ook bij de fabrikant produceren;

Liever luisteren? Hieronder de aflevering Drempelvrees op onze Podcast

De tweede veelvoorkomende drempel is de volgende:

Drempel 2: Kwaliteit en garanties

Al onze partnerfabrikanten zijn al decennialang toeleverancier aan West-Europa en zijn in het bezit van alle benodigde certificaten. Daarnaast worden (voornamelijk) dezelfde machines gebruikt. Kwaliteit is geen probleem.

Garanties? Worden geregeld conform afspraken.

Je levert altijd je tekeningen aan de fabrikant -> dit is jouw bouwboek.

Zitten er fouten in de tekening -> verantwoordelijkheid opdrachtgever (onze klant)

Zitten er fouten in de productie -> verantwoordelijkheid opdrachtnemer (fabrikant)

Hoe ont-zorgen we de klant (met oog op kwaliteit)?

Het ont-zorgen van de klant omtrent kwaliteit gaat als volgt:

We hanteren altijd een testproductie, afhankelijk van het product betekent dit dat onze partner fabrikant 1 of enkele producten produceert, dit test-product wordt geëvalueerd door onze klant, vervolgens gaan we een 0-serie laten produceren, ofwel een iets kleinere serie dan gebruikelijk. Deze 0-serie wordt eveneens geëvalueerd door onze klant. Pas als de klant tevreden is met de 0-serie gaan we over op serieproductie. Dit proces doorloop je gebruikelijk met elk product.

Liever kijken? Hieronder de aflevering Drempelvrees op OutsourcingTV


 De derde veelvoorkomende drempel is de volgende:

Drempel 3: Geheimhoudingsverklaringen

Een geheimhoudingsverklaring is eigenlijk de oplossing voor drempel 1, maar willen onze partnerfabrikanten wel zo’n geheimhoudingsverklaring tekenen?

De fabrikanten waar wij mee werken hebben geen enkel probleem met het tekenen van een geheimhoudingsverklaring; ze zijn dit immers gewend van de West-Europese klant.

Vergeet niet, onze partnerfabrikanten zijn productiebedrijven. Ze hebben derhalve niet de focus en/of de doelstelling om te “verkopen”; deze bedrijven ontlenen hun businessmodel uit het produceren, niet uit het maken van sales.

Wilt een fabrikant géén geheimhoudingsverklaring tekenen, dan zegt dit ook genoeg over deze fabrikant. Een duidelijk teken dat deze fabrikant niet te vertrouwen is. (Kort door de bocht).

Zorg dat je de belangrijke afspraken “aan de voordeur” maakt, en zeker niet achteraf! Hoe meer je namelijk hebt afgesproken vooraf, hoe minder “verrassingen” er voorkomen. Dit heeft voornamelijk betrekking op drempel 2, kwaliteit en garanties.

Wij focussen ons op klanten die repeterende productie uitbesteden, dit maakt dat het voor beide partijen van belang is dat het soepel verloopt.

Onze klant wilt zijn producten (keer op keer) hebben en dit goedkoper als in Nederland/huidige productieproces.

Onze partner fabrikant heeft door deze vraag naar productie, productiewerk. Hieruit verleent hij zijn bestaansrecht. Voor de fabrikant is het dus ook van belang dat de samenwerking doorloopt, hij verdient immers geld aan produceren.

Moraal van het verhaal:

“Je hebt elkaar nodig”, de fabrikant heeft er het meeste aan als jij terug blijft komen, dit zorgt voor de fabrikant voor continuïteit.

Over de schrijver
Reactie plaatsen