Produceren in Turkije
Succesvol Uitbesteden
Job van Oirschot
Succesvol Uitbesteden
07/25/2022
3 min
0

Produceren in Turkije

07/25/2022
3 min
0

Produceren in Turkije.

Allereerst vertellen we hoe de relatie met onze Turkse Partner-fabrikant is ontstaan. Job is het VOP-team komen versterken en een van zijn belangrijkste taken is acquisitie, ofwel het vinden van zowel nieuwe Partner-fabrikanten als het vinden van nieuwe klanten (OEM’ers).

Vervolgens gaan we wat dieper in op ons bezoek aan Turkije. Het bezoek begon enigszins stroef, doordat Job wat fouten had gemaakt bij het kopen van de tickets. Job had namelijk de alledaagse roepnamen ingevuld op de tickets en niet de officiële paspoortnamen. Dit zorgde op de luchthaven voor veel problemen, leidend tot het moeten uitstellen van het bezoek.

De algehele indruk van Turkije was goed. Arjan was onder de indruk van de ruimte die beschikbaar is voor onze Partner-fabrikant aldaar, daarnaast had de grootte van de steden in Turkije (zeker in het vergelijk met Nederlandse steden) een indruk achtergelaten.

Hoeveel mensen werken er bij onze Partner-fabrikant in Turkije?

Bij onze Partner-fabrikant in Turkije werken 100 werknemers, waarvan 70 werknemers in de fabriek werken, ongeveer 16 werknemers in verschillende gradaties van engineer en 14 werknemers op administratie/back-office/management.


Liever luisteren? Hieronder de aflevering Produceren in Turkije op onze Podcast

 

Wat zijn de mogelijkheden in Turkije?

 

De mogelijkheden in Turkije zijn vrij breed. De mogelijkheden zijn als volgt:

  1. Lasersnijden;
  2. Lassen;
  3. Poedercoaten;
  4. Zetten;
  5. Buigen;
  6. Assembleren;

Wat doet onze partnerfabrikant in Turkije niet?

  1. Draaien en/of frezen

Wat is het specialisme in Turkije? 

 

Het specialisme in Turkije ten opzichte van onze andere Partner-fabrikanten is dat het in Turkije ook mogelijk is hele grote en/of lange producten te produceren. Zo staat er in Turkije een Zet-bank tot 6 meter; een Lasrobot tot 6 meter; een Lasersnijmachine tot 8 meter; en een fantastisch mooie poedercoatstraat, vol automatisch, zelfs langer dan 10 meter.

Wat is het grootste verschil tussen Turkije en Oost-Europa?

Voordelen Turkije t.o.v. Oost-Europa

Door de oorlog in Oekraïne (wat onder andere heeft geleid tot het platbombarderen van staalfabrieken) is de toevoer van ijzer in Oost-Europa momenteel lastig en daardoor ook duur(der). Door de enorme prijsfluctuaties en de lastige toevoer zijn de levertijden momenteel (een stuk) langer dan gebruikelijk.

Turkije wordt veel minder beïnvloedt door de huidige situatie in Oekraïne, Turkije heeft namelijk eigen staalfabrieken en zijn voor hun staal niet afhankelijk van ofwel Oekraïne ofwel Rusland. Dit is prijstechnisch (vraag en aanbod) en lever technisch een enorm voordeel. De prijsfluctuaties zijn kleiner in Turkije en de levertijden zijn onveranderd.

Turkije is daarnaast een exportland, dit betekend dat ze hier werken naar de Europese standaarden en eisen (certificeringen).

Nadelen Turkije t.o.v. Oost-Europa

Turkije is geen onderdeel van de EU. Dit betekent dat er douaneformaliteiten t.w.v. 150-200 euro in rekening worden gebracht, hier heb je in Oost-Europa géén last van.

Transport vanaf Turkije is duurder dan vanuit Oost-Europa én duurt in een oorlogsvrije situatie iets langer.

Liever kijken? Hieronder de aflevering Produceren in Turkije op OutsourcingTV


 

Welke ontwikkelingen zijn er omtrent transport die de hogere kosten waar we het net over hadden enigszins verlichten?

Er komt in Ankara (Turkije) een treinverbinding naar Antwerpen (België). Dit zal een prijsverschil opleveren van om en nabij de 50%, volgens onze Turkse partner. Als dit daadwerkelijk het geval is, is Turkije zeker niet meer duurder en waarschijnlijk zelfs goedkoper wat betreft transport als Oost-Europa. Uiteraard blijven de douaneformaliteiten bestaan, zolang Turkije géén lidstaat van de EU is.

 Hoe vaak gaat er nu al transport van Turkije naar Oost-Europa?

Onze Partner-fabrikant in Turkije is al jarenlang toeleverancier aan West-Europa. Dit betekent dat ook transporten naar West-Europa op zeer frequente basis plaatsvinden.

Zijn er nog andere ontwikkelingen?

Onze Partner-fabrikant in Turkije is een sympathieke, vooruitstrevende man en niet bang om te investeren. Op het industriegebied waar onze Partner-fabrikant is gevestigd is veel ruimte voor uitbreiding. Er is géén terughoudendheid of angst als deze investeringen/uitbreidingen nodig zijn voor het goed bedienen van de klanten. Al met al is het een prettig/modern bedrijf om mee samen te werken.

Tot slot: Gericht aan onze trouwe kijkers en/of luisteraars:

Heb je specifieke vragen? Stel ze aan ons! Wie weet inspireert het ons om een aflevering te maken rondom jouw/jullie vra(a)g(en).

Reacties
Categorieën