Doelbewust Uitbesteden

Doelbewust Uitbesteden

Job en Arjan nemen je door middel van een vraaggesprek mee bij het uitbesteden van metaalproductie over de grens. Behandeld wordt de ervaring die je als SOEMER ((Small) Original Equipment Manufacturer) hebt en of het fabriceren binnen jouw organisatie een daadwerkelijk doel, of slechts een middel is.

Introductie

Voor ons is het belangrijk om de jas van onze klant aan te trekken en te kijken waar de focus van onze klant ligt. De klant wil doelbewust uitbesteden en daar gaan we het deze aflevering over hebben.

Q Arjan: Job, volgens mij ga jij me wat vragen stellen?

A Job: Ja, ik heb wat vragen voorbereid, ik hoop dat je er zin in hebt en ik zal maar gelijk van start gaan.

Ervaring

Q Job: Als we het hebben over het uitbesteden van de metaalproductie, speelt voorafgaande ervaring dan een rol voor de klant?

A Arjan: Er zijn in mijn beleving drie soorten ervaring die je als klant van van Oirschot Product bemiddeling kunt hebben:

  1. Je bent de bom, ofwel je weet alles. Je besteedt al jaren uit in zowel Nederland als het buitenland. Kortom, je bent heel erg op de hoogte.
  2. Je bent ervaren met uitbesteden in Nederland, maar niet in het buitenland.
  3. Je hebt géén ervaring met uitbesteden

Q Job: Wat ik me dan toch afvraag is, wat kan van Oirschot Product bemiddeling betekenen voor de verschillende vormen van ervaring? Dus wat is nou specifiek de meerwaarde die VOP kan leveren voor een klant zonder ervaring, een klant met ervaring in Nederland en een klant die al jaren uitbesteed in binnen- en buitenland?

A Arjan: Om met de laatste groep te beginnen, wij zijn niet direct de meest uitgelezen partij voor een klant die al jaren uitbesteed. We kunnen uiteraard altijd kijken of onze leveranciers een alternatief en/of aanvulling kunnen zijn. De mensen met veel ervaring in binnen- en buitenland als het gaat om uitbesteden hebben eigenlijk vrij snel bekeken of VOP voor hen van meerwaarde kan zijn. Simpelweg omdat ze goed weten hoe het spelletje werkt.

Vervolgens heb je de mensen die ervaren zijn, echter alleen in Nederland en niet in het buitenland. Dit is alweer een heel ander verhaal. Al hetgeen deze mensen momenteel in Nederland doen, kunnen wij over de grens trekken. Daarmee zullen zij meteen een stap kunnen maken. Voor deze groep is VOP van grote toegevoegde waarde.

Q Job: Zou ik hier even op mogen aanhaken, wat is precies het grote verschil wat mensen met ervaring met uitbesteden in Nederland zullen ervaren nadat ze een samenwerking aangaan met van Oirschot Product bemiddeling? Kun je een beetje duiden welke verschillen deze partijen zullen merken?

A Arjan: Het grote verschil zal naar alle waarschijnlijkheid zijn dat deze partijen substantieel voordeliger kunnen produceren. In Nederland kunnen we in principe alles maken, dus we hoeven voor kennis, kunde en kwaliteit niet over de grens te gaan. Het uurloon daarentegen ligt in de landen waar onze partners zich bevinden wel lager. Hier zullen deze partijen dan ook het grootste voordeel in kunnen vinden.

Wat wij samendoen met VOP is ons richten op de “kleinere” partijen, of net beginnende partijen die al wel tegen grotere partijen moeten concurreren, maar eigenlijk hebben ze hier noch de kennis noch de ervaring voor. Wij kunnen deze partijen helpen door ze over de grens onder te brengen bij een partij die in staat is substantieel goedkoper voor hun te produceren.

Q Job: Even terug naar de verschillende ervaringsvormen, we missen er nu nog één, misschien wel de meest interessante groep voor ons. De mensen zonder ervaring. Kun je vertellen van welke meerwaarde we voor deze groep kunnen zijn?

A Arjan: De mensen zonder ervaring kunnen wij natuurlijk volledig bij de hand nemen. Hoe pak je zoiets aan? Wat is daarvoor nodig? Hoe regel je de communicatie met jouw potentiële constructiebedrijf? Van begin tot einde kunnen we deze groep bij de hand nemen en perfect uitleggen hoe ze de verschillende stappen aan moeten pakken en hoe ze het optimale resultaat halen uit de samenwerking.


Liever luisteren? Hieronder de aflevering Doelbewust Uitbesteden op onze Podcast



Waarom Uitbesteden

Q Job: Ik kan me goed bedenken dat er mensen zitten te kijken nu, die denken: “In hoeverre sluit ik aan bij van Oirschot Product bemiddeling?” Wat zijn nou volgens jou redenen waarom het voor bedrijven echt interessant is om hun productie uit te besteden?

A Arjan: Om te beginnen ga ik er even vanuit dat deze mensen een product aan de man willen brengen, ze proberen een product te verkopen. Op een gegeven moment zie je je aantallen groeien. Je bent origineel begonnen met het aankopen van een product en vervolgens ben je dit product zelf gaan verkopen. Wanneer jij ziet dat jouw aantallen dusdanig verhogen, kan het interessant voor jou zijn om dat product volledig in eigen hand te krijgen door het zelf te gaan produceren. Hieraan zitten een veelvoud aan voordelen zoals: controle over je product, controle over de marktprijs, controle over wie het in de markt zet én hoe je het in de markt zet. Daarnaast biedt het hebben van een eigen product de mogelijkheid jezelf (beter) te onderscheiden van de concurrentie.

Een ander belangrijk punt is wanneer jij een product koopt (in Nederland), dan kun je dit product verkopen aan een eindgebruiker. Echter, als het product van jou is doormiddel van eigen productie én de productie is daarnaast ook nog substantieel goedkoper dan jouw huidige inkoop/verkoopstrategie, heb je een marge waarmee je jouw marktgebied kunt vergroten. Door de nieuwgevonden marge doet zich de mogelijkheid voor om ook aan dealers en importeurs te verkopen. In Nederland, enkel handelend met eindgebruikers, heb je snel je plafond bereikt. Maar doormiddel van substantieel goedkopere eigen productie heb je de mogelijkheid om je marktgebied uit te breiden.

Focus van onze klant

Q Job: We hebben deze aflevering “Doelbewust Uitbesteden” genoemd. Daar zit een reden achter. Ik wilde jou eigenlijk kortweg laten uitleggen waarom, door de volgende vraag te stellen: Wat is nou naar jouw mening het doel met uitbesteden van de metaalproductie? We hebben net een aantal zaken behandeld waarom het interessant zou kunnen zijn, maar wat is het ultieme doel? Als ik de vraag nog anders zou kunnen stellen: “Als jij vandaag zou beginnen met het uitbesteden van jouw metaalproductie, wat zou dan jouw doel zijn?”

A Arjan: Het is belangrijk om de jas van onze klant aan te trekken en te achterhalen waar de focus van onze klant ligt. Je hebt veel bedrijven die een product aan de man brengen, die zelf zijn gaan produceren om controle te hebben, echter, dit zijn verkooporganisaties. Deze mensen zijn geen fabrikanten, ze zijn immers niet het bedrijf begonnen om een fabrikant te zijn waarbij de focus ligt op een geoptimaliseerd productieproces. Maar een verkooporganisatie die een product aan de man wil brengen waarbij productie een middel is en geen doel op zich. De eerste insteek van het bedrijf is het verkopen en leveren van een product. Doordat deze verkooporganisaties controle over hun eigen product wilden, hebben ze de productie in eigen hand genomen. De productie vormt in dergelijke organisaties dan ook vaak een verhinderende factor. Het verdienmodel van dit soort organisaties is namelijk gebaseerd op het inkopen van een product en vervolgens met een marge verkopen van dit product. Maar, door de noodzaak van controle, nemen deze verkooporganisaties de productie in eigen hand, terwijl dit niet hun focus is.

Het essentiële verschil dat van Oirschot Product bemiddeling voor deze bedrijven kan maken is ervoor zorgen dat de verkooporganisatie terugkeert naar haar focus, namelijk het innoveren, vermarkten en verkopen van de producten. De productie wordt uitbesteedt, wat naast tijdwinst ook zorgt voor nieuwgevonden marge, door het substantieel goedkopere productieproces. Naast het feit dat het productieproces substantieel goedkoper is, ontzorgen wij de bedrijven volledig wat betreft het productieproces. Wij fungeren als het Nederlandse aanspreekpunt én onderhouden de relatie met het productiebedrijf. Daarnaast worden wij betaald vanuit het productiebedrijf, dus onze klanten leveren geen nieuwgevonden marge in doordat ze hiermee ons zouden moeten betalen.

Q Job: Oke, duidelijk. Daarmee zijn we aan het einde gekomen van de aflevering. Het enige wat mij nog rest is jouw vragen of jij nog vragen voor mij hebt?

Liever kijken? Hieronder de aflevering Doelbewust Uitbesteden op OutsourcingTV


Toegevoegde Waarde

A Arjan: Nee, ik heb niet echt een vraag voor jou. Wel wil ik nog even terugkomen op het productiebedrijf. Ik heb net uitgelegd dat onze droomklanten zogezegd, verkooporganisaties zijn waarbij productie een middel is. Wat ik daarbij niet duidelijk gemaakt heb is dat dit voor het productiebedrijf wel het doel is. De focus van het productiebedrijf ligt volledig op produceren en het optimaliseren van het productieproces. Deze uitzending is gericht op (potentiële) klanten van ons, wie moeten zich nou aangesproken voelen?

Een productiebedrijf heeft als doel het produceren zelf, wij kunnen deze partijen niet heel veel meerwaarde bieden. Waarvoor zouden deze partijen bij ons komen? Die hebben zelf een machinepark, hun hebben de kennis, ze weten precies wat een machine uur kost en wat manuren kosten. Indien je bijvoorbeeld een kleine winst (qua kostprijs) wilt boeken op een stukje plaatwerk, daar zijn wij niet echt een uitgelezen partner voor. Uiteraard willen wij kijken of we een alternatief kunnen bieden, wij zoeken dus géén productiebedrijven, voor ons zijn verkooporganisaties veel interessanter. Verkooporganisaties die een eigen product hebben en dit product ook in eigen hand willen houden omwille van de controle. Deze producten hebben vaak veel toegevoegde waarde, wat het uitbesteden nog interessanter maakt voor deze verkooporganisaties.

Q Job: Wat bedoel je precies met “veel toegevoegde waarde”?

A Arjan: Een compleet product waar veel werk aan verricht moet worden, denk aan zetten, lassen, poedercoaten, assembleren, verpakken etc. Hoe meer manuren je uitbesteedt, des te voordelig het wordt voor de verkooporganisaties. Het voordeel over de grens wordt voornamelijk gehaald door het verschil in loonkosten.

Bedankt

Job: Hartstikke duidelijk, ik wil graag alle kijkers en luisteraars bedanken voor het kijken en ik hoop dat je er wat wijzer van bent geworden. Tot volgende week!

Arjan: Ook namens mij alle kijkers en luisteraars bedankt! Tot de volgende aflevering.